BrusselBrussels volksvertegenwoordigster Carla Dejonghe pleit voor een toegankelijker toeristisch aanbod voor alleenreizers in Brussel. Ze interpelleerde hierover de Brusselse minister-president Rudi Vervoort. Alleenreizers worden nog vaak geconfronteerd met de befaamde ‘singlestoeslag’, waarbij touroperators of hotels een opleg vragen aan mensen omdat ze alleen reizen. Volgens Dejonghe, die ook voorzitster is van all1 vzw, de belangenvereniging voor alleenwoners, is er een taak weggelegd voor visit.brussels, het Brussels Agentschap voor Toerisme, om de hotelsector hierrond te sensibiliseren en om een specifieke marketingstrategie naar alleenreizers uit te werken.

Uit onderzoek uit 2011 blijkt dat ongeveer 4% van de ondervraagde toeristen in Brussel alleen reizen. Dat is minder dan in andere steden zoals Gent (5,1%), Antwerpen (5,5%) en Brugge (6,1%). Dejonghe: “Visit.brussels probeert Brussel momenteel al te marketen naar families, maar zou dat ook moeten doen naar alleenreizers. Begin 2018 verschijnen de resultaten van een nieuwe studie. Daarin zou al nagegaan kunnen worden of het aandeel alleenreizers in 6 jaar tijd gestegen is of niet. Hoe dan ook, het is een steeds groeiende groep mensen, waar de Brusselse toeristische sector meer rekening mee zou moeten houden. Brussel heeft als typische congresstad trouwens het voordeel dat veel hotels net in het hoogseizoen de prijzen van hun kamers verlagen, omdat ze vooral gericht zijn op congrestoerisme. Ideaal voor alleenreizers die op zoek zijn naar een betaalbare hotelkamer.”

Verschillende maatregelen

In zijn antwoord beklemtoonde de minister-president dat visit.brussels bereid is om met de sector te overleggen rond betaalbare vakanties voor alleenstaanden. “Een goed begin,” volgens Dejonghe, die wil dat visit.brussels concreet werkt rond een aantal punten:

  • Verder onderzoeken wat de bestaande drempels zijn voor alleenreizers om voor een bezoek aan Brussel te kiezen.
  • Sensibiliseren bij de Brusselse toeristische sector (hotels en touroperators) rond de singlestoeslag.
  • Informatie helpen verspreiden over het bestaande Brusselse toeristische aanbod, dat al aantrekkelijk is voor alleenstaanden.